Hvordan få tykkere hår



Et vakkert, fyldig hår er noe mange drømmer om; en skikkelig Hollywood-manke. Dessverre er det ikke alle som er like velsignet fra naturens side når det gjelder akkurat dette. Heldigvis gjelder det også mange av Hollywood-stjernene! Særdeles mange bruker hair extensions eller løshår, enten hår som kan klipes på plass som en hårspenne, eller extensions som syes fast eller veves inn i ditt eget hår tett på hårfestet. Det finnes en mengde typer løshår, og du kan selv velge mellom syntetisk hår, dyrehår eller ekte menneskehår. Det finnes enda flere teknikker på hvordan håret kan festes, alle med forskjellig grad av holdbarhet, og med forskjellig skadeomfang på ditt eget hår. Hvis du velger å bruke løshår er det derfor mange valg du må ta for å finne det riktige for deg. Ønsker du bare å prøve hvordan det er går det an å kjøpe relativt billig clip-on-hair i kjedebutikker.

Løshår er derimot ikke et varig alternativ, og spørsmålet er om det går an å gjøre noe med det foreldrene dine har gitt deg. Det finnes faktisk flere ting du kan gjøre for nettopp å få tykkere hår. Dersom du har et godt kosthold kan det vises godt på håret, og håret ditt kan bli sterkere og fyldigere nettopp fordi det er sunt. Nettopp dette er grunnen til at flere som slanker seg ikke bare slanker kroppen sin, men også håret. Et kaloriunderskudd kan føre til både tynnere hår og et større håravfall enn normalt. Uansett hvilken grunn det er til at håret ditt ikke er på sitt beste finnes det flere vitaminer og mineraler som kan ha noe å si på utviklingen av håret ditt.

 

Viktige vitaminer

Vitamin A og vitamin B er viktige for håret. Det merkes ihvertfall dersom du har en mangel på et eller begge av disse vitaminene.
Mangel på vitamin A vil føre til at hårstråene kan brekke lett. Vitaminet er også viktig for synet, huden og immunforsvaret. Derfor er det viktig å få i seg kjøtt, fet fisk, melk og melkeprodukter i tillegg til fargerike grønnsaker som gulrot, paprika og brokkoli. Karotenet betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen og er derfor også viktig å få i seg. Betakaroten er et kraftig naturlig fargestoff som det finnes ekstra mye av i gulrot, søtpotet og gresskar. Et annet pluss ved å få i seg betakaroten er at det kan ha en god effekt på en sunn brunfarge.
Mangel på vitamin B kan føre til økt hårtap, flass eller fett og flatt hår. Dette gjelder alle typene vitamin B, og det er viktig å passe på å få i seg nok av alle de viktige b-vitaminene. Disse vitaminene er også viktige for immunforsvaret, utviklingen av hjernen og hukommelsen, så det er en god plan å få i seg nok av disse vitaminene. Et glass melk og tre osteskiver daglig dekker behovet for vitamin B, så det bør ikke være vanskelig å få i seg det man skal.
Mineralene sink og jern kan også føre til hårtap, og du bør derfor passe på at du ikke mangler disse mineralene heller. Jern finnes i rødt kjøtt, grønne grønnsaker, brød og korn, mens sink binder seg til protein, og proteinrike matvarer som kjøtt, fisk, egg, skalldyr, melkeprodukter og egg er viktige matvarer å ha i kostholdet.

 

Produkter og stell for hår som ser tykkere ut

Er kostholdet ditt godt og du ikke ønsker løshår er det fortsatt flere ting du kan gjøre. Aller først er det viktig å bruke en god sjampo som ikke tynger håret ditt eller gjør det fett. En god volumgivende sjampo kan gjøre underverker for håret ditt.

Etter hårvasken kan du hjelpe volumsjampoen ved å føne håret på riktig måte. Dette gjør du ved å bruke hårbørsten samtidig som du føner. Vipp hodet opp ned, og føn på røttene samtidig som du løfter på røttene med fingertuppene til de er tørre. Vipp så hodet opp og bruk en stor, flat børste til å børste ut midtlengdene av håret. Det vil si at du ikke børster ved røttene, for da fjerner du bare volumet du har skapt ved å føne røttene.

Hvis ikke dette er nok kan du også tuppere håret ditt. Dette er tilbake på moten, og en enkel måte å gi håret et løft på. Den enkleste måten å tuppere på er å bygge volum fra sidene og mot toppen av hodet slik at tupperingen har god støtte. Ta en del av håret og skyv en kam diagonalt mot hodet et par-tre ganger. Glatt lett ut med en børste og avslutt tupperingen med en hårspray.

Det finnes altså flere ting du kan prøve dersom du ønsker fyldigere og tykkere hår. Spis godt, bruk gode produkter, føn riktig, tupper håret eller bruk extensions. Hvofor ikke prøve en kombinasjon så håret ditt er sunt og godt, og du kan i tillegg ta ut stortrommen (eller extensions) til fest?

Lykke til!

Publisert:
Hvordan få tykkere hår
5 - 1 stemmer